The Big Lebowski - Ethan et Joel Cohen [1998]

Publié le par Bardamu

 

Biglebowskiposter-copie-1.jpg

 






[Opening lines] Way out west there was this fella I wanna tell ya about. Fella by the name of Jeff Lebowski. At least that was the handle his loving parents gave him, but he never had much use for it himself. This Lebowski, he called himself The Dude. Now, "Dude", there's a name no one would self-apply where I come from. But then, there was a lot about the Dude that didn't make a whole lot of sense to me. And a lot about where he lived, likewise. But then again, maybe that's why I found the place so durned interestin'. They call Los Angeles the "City Of Angels", but I didn't find it to be that, exactly. But I'll allow it as there are some nice folks there. 'Course, I can't say I seen London, and I never been to France. And I ain't never seen no Queen in her damned undies, as a fella says. But I'll tell you what... after seein' Los Angeles, and this here story I'm about to unfold, well, I guess I seen somethin' every bit as stupefyin' as you'd see in any of them other places. And in English, too. So I can die with a smile on my face, without feelin' like the good Lord gypped me. Now this here story I'm about to unfold took place back in the early '90s - just about the time of our conflict with Saddam and the I-raqis. I only mention it because sometimes there's a man... I won't say a hero, 'cause what's a hero? But sometimes, there's a man – and I'm talkin' about the Dude here – sometimes, there's a man, well, he's the man for his time and place. He fits right in there. And that's the Dude. In Los Angeles. And even if he's a lazy man – and the Dude was most certainly that. Quite possibly the laziest in Los Angeles County, which would place him high in the runnin' for laziest worldwide – Sometimes there's a man... Sometimes, there's a man. Ah, I lost my train of thought here. But... aw, hell. I done introduced him enough.  

[Introduction du “stranger” au film]
 
Des ploucs de Los Angeles aux prises avec un magnat du porno vintage, des nihilistes allemands fans de Kraftwerk, une nympho arty, un papy richissime…tout çà pour une bimbo qui a disparu de la circulation quelques jours plus tôt ; est-ce un enlèvement ou une fugue ?
Parodiant Le Grand Sommeil d’Howard Hawks avec le narrateur blasé, les protagonistes hauts en couleur et de milieux sociaux opposés, les frangins Cohen vitriolisent un polar classique en une intrigue trash et très très capillo-tractée. Guns, vagins, White Russians (Vodka, crème, Kalhua), pétards, pilules, biffetons et…boules de bowling. Cette activité étant un personnage à part entière du film. Elle est vénérée par les trois marlous (Jeff Bridges « The Dude » : lymphatique, dilettante, drogué, alcoolique ; John Goodman : vétéran du Vietnam, parano, agressif, juif par défaut ; Steve Buscemi : naïf, à l’ouest, bon strikeur et fragile au niveau cardiaque).
Toute la contre-culture des seventies irradie le film : porno, fumette, bibine, pacifisme. Elle est un peu anachronique car l’action se situe en pleine guerre du Koweït (début des années 90) mais c’est voulu, paraît-il. Julianne Moore vient faire son petit numéro d’aguicheuse artiste en convoquant les figures de Yoko Ono et Jackson Pollock (la première avait usé de cette « technique » : s’attacher à un filin sur une tyrolienne et – littéralement – s’envoyer en l’air afin de projeter des salves de couleurs sur une toile posée au sol). Elle le fait bien. Ma préférence va à John Goodman « Walter Sobchak », dégaine de catcheur, la trogne mauvaise, la paranoïa absolue, prêt à dégainer son soufflant face à des fâcheux ne « respectant pas les règles » (« Smokey, this isn't Nam, this is bowling. There are rules. »). La moindre occasion est bonne de ressortir son passé de combattant en terre vietnamienne, d’exploser de rage ou de concocter un plan magistralement nullissime.
Quelques hallucinations aux ralentis érotiques agrémentent les pugilats, accidents de voiture, poursuites et autres désastres. Sur la très bonne bande originale du film et ses plaisirs variés (Dylan, Costello, Creedence…). 

Quelques seconds et troisièmes rôles de cintré(é)s parsèment les joutes oratoires de suprêmes saillies verbales :

Jesus Quintana
: Nobody fucks with Jesus.

The Dude : It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh...
Donny: I am the walrus.

 Walter Sobchak : Those rich fucks! This whole fucking thing... I did not watch my buddies die face down in the muck so that this fucking strumpet...
The Dude : I don't see any connection to Vietnam, Walter.
Walter Sobchak : Well, there isn't a literal connection, Dude.
The Dude : Walter, face it, there isn't any connection.




Une spéciale dédicace aussi pour la petite marmotte lâchée sur le Dude. Elle vient compléter le tableau de ces magnifiques baltringues et de leurs extravagantes compagnies. Quel merveilleux film.

 

300px-The.Big.Lebowski.1998.Screenshot.2.jpg

Publié dans Cinéma

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article